Verkkokaupan hakukoneoptimointi: Kategoria- ja tuotesivuilla asiakasvirtaa

Monen yhteistyökumppanimme verkkokaupan tuloksellisuuden avain piilee siinä, kuinka hyvin heidän asiakkaansa löytävät verkkokaupan hakukoneiden kautta. Orgaanisen näkyvyyden tavoittelu on monella verkkokauppiaalla keskeisenä strategiana. Tämän avulla varmistetaan, että ilman mainontaakin potentiaaliset asiakkaat löytävät juuri sinun verkkokauppaan. Tässä blogissa tutkimme sitä mitä orgaanisen asiakasvirran hankkiminen vaatii ja miksi se on tärkeää verkkokaupoille. Erityisen huomion haluan antaa tuote- ja kategoriasivuille, joita voidaan käyttää erittäin tehokkaana asiakasvirran lähteenä. Oikein tuotetulla sisällöntuotantostrategialla tuote- ja kategoriasivuilla saa pitkäkestoisesti ja kestävästi kehitettyä asiakashankintaa.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Lyhyesti selitettynä hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa menetelmiä ja strategioita, joiden avulla esimerkiksi verkkokaupan näkyvyyttä voidaan parantaa hakukoneiden orgaanisissa tuloksissa. Kun verkkokaupan hakutulokset saadaan korkeammalle sijoituksille, saadaan myös kävijämääriin yleensä merkittävää kasvua. Tällä kävijämäärän lisääntymisellä on tietenkin yleensä suora vaikutus itse verkkokaupan myyntiin.

Meidän mielestämme erityisesti kuluttajille myyvissä verkkokaupoissa hakukoneoptimointi on kriittinen osa kokonaisvaltaista verkkokaupan markkinointistrategiaa. Kilpailu näistä ensimmäisistä hakukonetuloksista on kovaa, koska hakukoneet ovat monesti kuluttajalle ensisijainen tapa löytää haluamiansa tuotteita. Tutkitusti mitä korkeammalle verkkokauppasi sijoittuu hakutuloksissa, sitä suuremmat mahdollisuudet sinulla on houkutella asiakkaita sivuillesi. Tämä on erityisen tärkeää, koska Googlen tutkimusten mukaan n. 69% kaikista hakutuloksen kävijöistä klikkaa jotakin ensimmäisestä kolmesta hakutuloksesta. Mikä vaikutus tällä on verkkokauppoihin? Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää, sillä ne toimivat suoraan ostoskelpoisen liikenteen lähteenä. Et varmaan halua menettää kilpailijoillesi halukkaita ostajia?

Esimerkki oikeanlaisesta tuotesivusta, josta löytyy kaikki verkkokaupan hakukoneoptimoinnin avainasiat.

Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi: Miksi se on meistä välttämätöntä?

Voit ajatella verkkokaupan tuotesivuja ikään kuin verkkokaupan sydämenä. Jokaisella tuotesivulla on tarkoitus tarjota ainutlaatuinen ostokokemus asiakkaalle, optimoida tuotesivu hakukoneita varten ja tuoda kohdennettua liikennettä kauppaasi. Hyvin konversio optimoitujen tuotesivujen tarkoitus on paitsi parantavaa näkyvyyttä, myös helpottaa asiakkaita luomaan sekä toteuttamaan ostopäätös nopeasti ja helposti. Eli orgaaninen asiakasvirta ei pelkästään ole avain verkkokaupan myynnin kasvuun vaan itse tuotesivun rakenteen ja konversiopolun tehokkuuden varmistaminen on myös tärkeässä roolissa.

Esimerkkinä muutamia tuotesivujen hakukoneoptimoinnin perusperiaatteita:

  • Avainsanojen käyttö otsikoissa: Jokaisella tuotesivulla tulisi olla selkeä ja hakukoneelle suunniteltu otsikko. Asiakasvirran hankkimiseksi otsikossa kuuluu käyttää avainsanoja tuotteen nimen yhteydessä varmistaaksesi, että hakukoneet voivat löytää ja ymmärtää sivusi sisällön. Googlen hakukone harvoin tekee arvauksia sivun sisällöstä ja siksi on tärkeää tuoda itse sisältö hakukoneelle saatavaksi.
  • Informatiiviset metakuvaukset: Metakuvauksilla voidaan niin sanotusti erottaa jyvät akanoista. Hyvin kirjoitettu ja hakukoneoptimoitu metakuvaus voi olla ratkaiseva tekijä, kun käyttäjä etsii hakukoneesta ratkaisuaan. Monet verkkokauppiaat jättävät nämä tärkeät tekniset seikat huomioimatta ja tämä voi olla sinun etusi herättää huomiota Googlen hakukoneessa.
  • Kuvien optimointi: Laadukkaat kuvat ensinnäkin parantavat käyttäjäkokemusta ja lisäksi niitä voidaan käyttää hyödyksi hakukoneessa. Jos haluat erottua muista verkkokauppiaista, niin suosittelen käyttämään avainsanoja kuvien tiedostonimissä ja alt-teksteissä. Tällä tavalla voit luoda Googlelle Rich-tuloksia, jolloin voit saada tuotekuvasi näkyviin myös hakukonetuloksiin.
  • Tavoittele nopeita latausaikoja: Tämä on ehkä jo sanomattakin selvää, mutta sitäkin tärkeämpää. Hakukoneet suosivat sivustoja, jotka latautuvat nopeasti ja siksi tämän vaikutusta ei kannata aliarvioida. Nopeaksi optimoidut tuotesivut sekä voivat parantaa hakukonenäkyvyyttä että vähentää sivun poistumisprosentteja.

Vaikka tuotesivujen optimoinnissa avainsanojen käyttö on erityisen tärkeää, ei kuitenkaan kannata unohtaa sisällön laadun merkitystä. Google ei pelkästään seuraa avainsanoja vaan myös vaatii, että sisällöntuotanto on laadukasta sekä asiakkaalle arvoa tuottavaa. Sisällön tulisi aina vastata asiakkaan kysymyksiin ja tarpeisiin tai muuten asiakas lähtee sivulta, joka vaikuttaa negatiivisesti kohteen hakukonenäkyvyyteen.

Esimerkki kategoriasivusta, josta blogissa mainitut verkkokaupan hakukoneoptimoinnin ideat.

Verkkokaupan kategoriasivujen hakukoneoptimointi: Erinomainen väylä ohjata asiakasvirtaa tuotesivuille

Suurin osa nykyisistä verkkokaupoistamme oli jättänyt kategoriasivujen merkityksen huomioimatta orgaanisen asiakasvirran kehityksessä. Siksi tuotesivujen lisäksi myös kategoriasivut meidän mielestämme ansaitsevat erityistä huomiota SEO-strategiassa. Voit ajatella verkkokaupan kategoriasivujen hakukoneoptimointia tehokkaana väylänä houkutella asiakkaita jatkamaan tuotesivuille. Usein asiakkaat eivät etsi yksittäistä tuotetta, vaan kategorioita tai tuotemerkkejä. Tällöin asiakkaan suoraan ohjautuessa tuotesivulle hän luultavasti hylkää sivun, kun ei löydä haluamaansa tulosta. Kategoriasivulta taas asiakas voi jatkaa navigointia ja jatkaa haluamalleen tuotesivulle.

Mitä tekijöitä tulisi ottaa huomioon kategoriasivujen optimoinnissa:

  • Käytä selkeitä, avainsanoilla varustetuttuja otsikoita: Kategoriasivujen otsikoissa kannattaa käyttää hakukonetarkoitukseen kohdennettuja hakusanoja, kuten esimerkiksi "miesten juoksukengät" tai "lasten ulkovaatteet". Juoksukengät tai ulkovaatteet eivät kohdenna hakutulosta tarpeeksi ja siksi käyttäjä voi pettyä löytäessään sivun, joka ei tarjoa ratkaisua ongelmaan. Tätä miettimällä pystyt auttamaan hakukoneita ymmärtämään sivun aiheen ja parantamaan mahdollisuuksiasi nousta hakutuloksissa.
  • Mieti sivun sisältöä ja miten hierarkia on toteutettu teknisesti: Hakukoneet arvostavat sivuja, joissa on riittävästi informatiivista sisältöä joka vastaa kyseiseen hakutarkoitukseen. Kategoriasivujen perusperiaatteena tulisi ajatella, että se tarjoaa selkeää ja hyödyllistä tietoa tuotteista sekä ohjaa asiakasta eteenpäin löytämään etsimänsä tuotteen. Tärkeä tekninen optimointikeino on käyttää oikeanlaista otsikkohierarkiaa, jossa sivu alkaa H1 otsikolla ja käyttää hyödyksi muita otsikkoelementtejä, kuten H2 ja H3 otsikoita.
  • Sisäiset linkitykset ovat tärkeitä: Sisäiset linkitykset kategoriasivujen ja tuotesivujen välillä ovat kriittisiä hakukoneoptimoinnin kannalta. Oikein toteutettuna kategoriasivun pitempi teksti linkittää tekstin kautta tuotesivuja kategoriasivuun. Tällä on vaikutusta sekä käyttäjäkokemukseen, että siihen että sivulta saadaan parempia hakukonesijoituksia.

Kategoriasivuja on hyvä käyttää siihen, että saadaan laajempia hakusanaryhmiä hakukoneelle luotua ja tavoitettua asiakkaita, joita tuoteteksteillä ei saada hyvin tavoitettua. Tarkoitus löytää asiakkaita, jotka ovat ostoprosessin alkupäässä eivätkä tiedä tarkalleen mitä tuotetta etsivät ja vertailevat vielä tuotteita.

Ohjeet kategoriasivun sisällöntuotantoon: 50 vai 1000 sanaa?

Helppo tapa pitää huolta kategoriasivun toimivuudesta on seurata näitä edellisiä vinkkejä. Katso vielä alta olevasta kuvasta, miten esimerkiksi verkkokaupan kategoriasivun yläosassa olevan esittelytekstin voi rakentaa. Olemme huomanneet, että tässä kohtaa ei kannata vielä pitempää tekstiä lähteä kirjoittamaan ja tämä teksti on enemmänkin luotu verkkokauppasi asiakkaille. Tässä parhaiten ovat toimineet tekstin, joiden pituus on luokkaa 50-100 sanaa.

Esimerkki kuva verkkokaupan kategoriatekstin yläosassa olevasta esittelytekstistä.

Verkkokauppasi tarvitsee myös sitä sisältöä ja siihen ei 50-100 sanan esittelyteksti enää riitä, että sillä saadaan kärkisijoituksia hakukoneessa. Olemme huomanneet tekstien, joiden pituus on luokkaa 500-1000 sanaa parhaiten toimivan tässä tarkoituksessa. Sitä pidemmillä teksteillä on harvoin saavutettu haluttuja tuloksia ja tekstit ovat myös liian pitkiä kuluttajille luettaviksi. Alla on esimerkkiteksti siitä, millaisen tekstin voi luoda verkkokaupan alaosaan hakukoneoptimoiduksi tekstiksi. Tässä tarkoitus on tuottaa syvempää sisältöä hakukoneelle ja saada siten parempia sijoituksia hakukoneessa.

Esimerkki 500-1000 sanaisesta tekstistä, joka luodaan hakukoneelle verkkokaupan alaosaan.

Verkkokaupan sisällöntuotannolla voidaan luoda arvoa hakukoneille sekä asiakkaille

Meidän kokemuksemme mukaan pelkkä tekninen SEO ei yleensä ole tarpeeksi. Verkkokaupan sisällöntuotanto on yhtä tärkeää, sillä hakukoneet arvioivat sivuston sisältöä sen monipuolisuuden ja laadun perusteella. Mitä paremmin sisältö saadaan vastaamaan käyttäjien tarpeisiin, sitä todennäköisemmin Google antaa sivulle parempia sijoituksia hakukoneessa.

Hyvä verkkokaupan sisältö on:

  • Monipuolista ja kattavaa: Sisällön tulee tarjota vastauksia asiakkaan kysymyksiin ja ratkaisuja hänen ongelmiinsa. Esimerkiksi tuotekuvauksiin voidaan sisällyttää yksityiskohtaista tietoa tuotteen käyttötarkoituksista, ominaisuuksista tai hyödyistä.
  • Hakukoneoptimoitua: Sisällössä tulee käyttää tärkeitä avainsanoja. Vältä kuitenkin, niin sanottua "Keyword stuffingia" eli kokeile teksteissä myös ratkaista asiakkaan ongelmia äläkä tee tekstejä pelkästään asiakasvirran hankinta mielessä.
  • Luotettavaa: Luotettavuus vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Voit luotettavuutta parantaa esimerkiksi arvosteluilla, asiaan liittyvillä blogeilla tai vaikka vaikuttajien luomilla videoilla. Kun luotettavuus paranee, niin asiakas todennäköisemmin jatkaa sivulla selaamista, joka parantaa kohteen luotettavuutta myös hakukoneen silmissä.

SEO-optimointi: Mitä seuraavaksi?

Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen projekti. Se on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä seurantaa ja optimointia. Hakukoneiden käytännöt ja algoritmit päivittyvät jatkuvasti ja kilpailu on koventunut huimasti viime vuosina. Siksi on tärkeää, että verkkokauppanne digitaalisesta strategiasta pidetään huolta.

Yhteenveto: Rakentamalla näkyvyyttä tuote- ja kategoriasivujen teksteillä

Verkkokaupan hakukoneoptimointi on tärkeä osa-alue verkkokauppiaille, jotka haluavat panostaa näkyvyyteensä hakukoneessa. Kategoria- ja tuotesivuilla saadaan konkreettisesti lisättyä liikennettä sekä ohjattua asiakkaita haluamalle polulle. Tämä on tärkeää asiakaskokemuksen sekä myynnin kannalta.

Hakukoneoptimoinnin ei kuulu olla pelkästään teknistä hienosäätöä. Sen kuuluu olla strateginen prosessi, jossa sisältö, sivun nopeus, kuvien optimointi ja avainsanojen käyttö pelaavat kaikki yhteen. Tämä varmistaa, että verkkokauppasi näkyy oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Nykymarkkinoilla kilpailukykyisyys vaatii sitä, että hakukoneoptimointiin laitetaan resursseja ja se on vieläpä monesti kannattavaa.

Hakukoneoptimointi on tehty oikein, kun sen tulokset näkyvät suoraan myynnissä, asiakastyytyväisyydessä ja konversioissa. Voit meidän kauttamme varmistaa, että verkkokauppasi näkyy ja palvelee asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Ota yhteyttä!

Lue lisää

Jätä tähän tietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä parantaakseemme käyttökokemustasi. Klikkaamalla "Hyväksy"-painiketta hyväksyt tietojen käsittelyn.
Lue lisää Tietosuojaselosteesta.

Lue Lisää